Nieuwe aanwinst Purmerends Museum: kopergravure Purmerend uit 1743

15 mei 2020
Het Purmerends Museum heeft afgelopen week een bijzondere handingekleurde gravure van de stad Purmerend uit 1743 als schenking mogen ontvangen.
Ingekleurde plattegrond van Purmerend met rechtsboven een wapenschild. Deze prent is uitgegeven bij Is. Tirion te Amsterdam en afkomstig uit de publicatie de Tegenwoordige Staat van alle volkeren. De Vereenigde Nederlanden, deel V, Amsterdam 1739-1820.

De bebouwing van de stad Purmerend is in detail ingetekend en linksonder is een legenda opgenomen met de tekst 'Grondtekening der Stad PURMERENDE, Verbeterd door A. v.d. Gronden'. De volgende locaties staan vermeld: a. Stadhuis; b. Waag; c. Kaas Waag; d. Groote Kerk; e. Weeshuis; f. Luthersche Kerk; g. Doopsgezinden Kerk; h. Roomsgezinden Kerk; i. Kerkhof; k. Beestemarkt; l. Plaats van 't Kasteel; 1. Amsterdamsche Poort; 2. Purmer Poort; 3. Hoornsche Poort; 4. Beemster Poort; 5. Nekker Poort.