Kunstlezingen door Martijn Pieters

13 februari, 19 maart, 23 april 2024

Meesterverteller Martijn Pieters neemt u mee op een reis langs diverse kunststromingen.
Dinsdag 13 februari 10.00-12.00 uur
Dinsdag 19 maart 10.00-12.00 uur
Dinsdag 23 april 10.00-12.00 uur (verschoven van 16 naar 23 april)
Locatie: Purmerends Museum, Kaasmarkt 20
Tijd: 10.00 - 12.00 uur
Kosten voor de reeks: € 45,00, inclusief koffie

Deze serie kunstlezingen is inmiddels vol.


Programma voorjaar 2024

13 februari 2024: Ai Weiwei (*1957). Kunst voor de goede zaak
Ai Weiwei (*1957) is niet meer weg te denken uit de huidige kunstwereld. Vanaf 1978 manifesteert hij zich in de kunstwereld, waarbij vooral de laatste 15 jaar zeer succesvol zijn geweest door grote tentoonstellingen in belangrijke musea en galerieën. Zij scheppingen zijn zeer divers, van installaties, foto's tot beeldhouwwerken, waarbij veel gebruik gemaakt wordt van bestaande voorwerpen, welke door Ai Weiwei in een andere context een nieuwe betekenis kijken. Daarmee toont hij de invloed van de Franse Marcel Duchamp (1887-1968) en zijn opvattingen over kunst. Ai Weiwei is echter ook een activist, schrijver en ontwerper. Zijn kunsten zijn steeds meer verbonden met de misstanden in de wereld, in eerste instantie vooral gericht op China en haar regime, tegenwoordig meer mondiaal. Hij is een fervent gebruiker van de moderne sociale mediakanalen, waarmee hij een groot bereik heeft. Hij werd de luis in de pels van China, waardoor hij zijn geboorteland niet meer veilig kan bezoeken. Dat weerhoudt hem niet om met zijn soms indrukwekkende creaties de misstanden aan te blijven klagen. Zijn huidige omvangrijke tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam heet dan ook niet voor niets 'In Search of Humanity'. Laat u verrassen en voorlichten over de kunst van Ai Weiwei.
Tentoonstelling: IN SEARCH OF HUMANITY, 30 september 2023 - 3 maart 2024

19 maart 2024: Frans Hals. Zijn tijd ver vooruit
In 2024 organiseert het Rijksmuseum in Amsterdam in navolging van de grote Vermeer tentoonstelling van dit jaar alweer een overzichtstentoonstelling over een grote naam uit de Nederlandse 17de eeuw: Frans Hals (1582-1666). De schilder, afkomstig uit Antwerpen, kwam op zeer jonge leeftijd naar Haarlem, waar hij werd opgeleid door Karel van Mander. Hals zou zich, na aanvankelijk genrestukken te hebben geschilderd, als één van de eerste schilders gaan specialiseren in de portretkunst, waarbij de stedelijke elite van Haarlem zijn belangrijkste klandizie zou worden. Naast individuele portretten liet zij zich ook in groepsportretten vastleggen. Men bekleedde functies in het bestuur van de vele caritatieve instellingen, die Haarlem rijk was. Daarnaast verkozen de schuttersgilden Hals tot één van hun vertrouwde schilders; maar liefst vijf van de twintig bekende kolossale Haarlemse schutterstukken zijn van de hand van Hals. Tevens legde Hals hierin een grote vernieuwing in compositie en stijl de dag. Zijn 'rouwe' schetsmatige stijl van werken vond veel waardering bij zijn opdrachtgevers. Zijn invloed op de Haarlemse schilderkunst was dan ook zeer groot. Judith Leyster en Jan Miense Molenaar zijn mogelijke leerlingen geweest, andere zijn in de navolgende eeuwen in de vergetelheid geraakt, net zoals de meester zelf. Deze werd pas in de latere 19de eeuw weer herontdekt. De tentoonstelling in Amsterdam wordt gemaakt in samenwerking met de National Gallery in Londen en de Gemäldegalerie in Berlijn, waardoor er beroemde internationale bruiklenen zullen komen.
Tentoonstelling: Frans Hals, Zijn tijd ver vooruit. Rijksmuseum, Amsterdam, 16 februari 2024 - 9 juni 2024

23 april 2024: Caspar David Friedrich (1774-1840) en Duitse Romantiek
'Voor onze heren kunstcritici zijn onze Germaanse zon, maan en rivieren niet genoeg. Als het gaat om verheven kunst en om schoonheid moet het allemaal Italiaans zijn'. Met deze uitspraak ging de vertegenwoordiger van de Duitse Romantiek, Caspar David Friedrich dwars tegen de gebruikelijke opvattingen over de landschapschilderkunst in. Bij hem geen stralende zon, mythologische figuren voor prachtige watervallen, maar donkere luchten met een heldere maan, gotische ruïnes en vervallen kerkhoven. Hij ontdekte als eerste de eigen omgeving, vooral na zijn aankomst in Dresden in 1798. Hij onderneemt tochten door de Sächische Schweiz en het aanpalende Reuzengebergte en blijft zijn resterende leven putten uit de motieven, die hij daar tekent. Verbonden aan de Akademie in Dresden oefent hij invloed uit op Carl Gustav Carus (1789-1869) Johan Christian Dahl (1788-1857). Zij zouden met hun noordelijke landschappen een nieuwe weg inslaan, die navolging kreeg, maar ook veel kritiek en aan het einde van het leven van Caspar David Friedrich zou in Duitsland het opkomende Realisme van de Düsseldorfer Malerschule de Duitse Romantiek aflossen.
Tentoonstellingen: Caspar David Friedrich. Unendliche Landschaften, 19 april 2024 - 04.augustus 2024, Berlijn, Alte Nationalgalerie
Caspar David Friedrich. Wo alles begann, 24 augustus2024 - 05 januari 2025, Dresden, Albertinum

Nieuwsbrief

Geef u op voor de Nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze tentoonstellingen, nieuwtjes en evenementen.
Hiermee geeft u toestemming aan het Purmerends Museum om uw gegevens te verwerken.